Ruokahävikin vähentäminen on osa Hyvärilän ravintolan arkea
Ensi viikolla 22.–28.9. vietetään Kuluttajaliiton järjestämää valtakunnallista Hävikkiviikkoa, jonka tavoitteena on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Hyvärilän ravintolan arjessa ruokahävikin minimoiminen on jo osa päivittäistä rutiinia, sillä kaikki käyttökelpoinen ruoka pyritään hyödyntämään.
Hävikkiruoka on syömäkelpoista ruokaa, joka päätyy jätteeksi syömisen sijasta. Ruokahävikkiä syntyy eniten kotitalouksissa, mutta myös ravintoloissa, kaupoissa sekä elintarviketeollisuudessa ja kaikkialla missä ollaan ruoan kanssa tekemisissä.
Hyvärilän ravintola tarjoilee päivän aikana aamupalan, lounaan, kahvilatuotteita sekä ryhmille päivällisen, joten ravintolassa käsiteltävän ruoan määrä on valtava. Ruokahävikin vähentäminen onkin jatkuva kehityskohde ja asia pidetään mielessä jo ruoka-aineiden tukkutilausta tehtäessä.
– Ruoka-aineet tilataan ja ateriat valmistetaan talossa olevien ryhmien henkilömäärän mukaan. Myös yksittäisten lounasasiakkaiden määrä osataan arvioida melko hyvin, joten ruokaa ei mene hukkaan, ravintolapäällikkö Aija Harakka kertoo.
Ruoan valmistuksessa syntyy väistämättä jonkun verran biojätteeseen menevää hävikkiä esimerkiksi hedelmien ja kananmunan kuorista sekä kahvinpuruista, mutta kaikki jatkojalostettava ja ylijäämäruoka pyritään hyödyntämään.
– Leivonnassa hyödynnetään puuron ja porkkanaraasteen loput sämpylöissä ja porkkanakakuissa, ja lounaalta yli jääviä pieniä ruokaeriä myydään suoraa keittiöstä hävikkiruokasovellus ResQ:n kautta edullisella hinnalla pois, Harakka listaa esimerkkejä.
Ota sen verran ruokaa kuin jaksat syödä
Hävikkiviikko pyrkii vaikuttamaan erityisesti kuluttajien valintoihin, jotta ruokahävikkiä saataisiin vähennettyä, sillä jokainen voi valinnoillaan vaikuttaa ruokahävikin vähenemiseen omalta osaltaan.
Hyvärilän ravintolassa ruokahävikin syntymistä torjutaan ohjeistamalla asiakkaita ottamaan sen verran ruokaa, kuin sitä jaksaa syödä. Käytössä on myös biovaaka, joka punnitsee ravintolan asiakkaiden lautasjätteestä syntyvän ruokahävikin määrän.
– Esimerkiksi leirikoululaisia ohjeistetaan aluksi maistelemaan ruokaa, jonka jälkeen sitä voi hakea lisää. Ruoat myös pyritään merkitsemään hyvin, että asiakkaat voivat ottaa itselleen sopivat ruoat. Mutta suhteellisen vähän meillä tulee lautasjätettä, Aija Harakka iloitsee.
Hävikkiviikon aikana Hyvärilän ravintolan biovaaka kertoo asiakkaille, kuinka monta lautasellista ruokaa on mennyt edellisenä päivänä biojätteeseen. Lisäksi Hyvärilän ravintola pyrkii esimerkillään innostamaan muita yrityksiä ja etenkin kotitalouksia kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin, sillä suunnittelemalla ruokailuja ja hyödyntämällä ruoan tähteitä voi säästää myös rahaa.
Lisätietoja:
Ravintolapäällikkö Aija Harakka
aija.harakka@nurmes.fi
Puh. 040 708 6403